Wednesday 11 September 2013

SD bab 7




7


“Nak balik dah?”
Terlepas segala fail di tangan Laily dengan sergahan dari belakang.
“Astaghfirullah…awak ini macam halimunan lah.Ada je…Dah tu tak reti nak bagi salam pulak tu.”Tangannya pantas mengutip kertas yang berterabur di lantai.
“Sorry….awak terkejut ke?”Tangan Zarif juga pantas mengutip kertas-kertas di lantai dan diberikan pada Laily.
“Kalau macam ini bukan orang je terkejut….”
Kertas dihulurkan pada Laily.
“Thanks.”Laily bersandar di tepi Viva nya.
“Buat apa kat sini?Hantar barang?”
Zarif angguk.Bibir nya mengukir senyuman.
“Baru lepas hantar barang tadi.”
Laily ketawa.Kepala nya digelengkan perlahan.Mana tidak nya minggu ini sahaja dua kali dia bertemu dengan Zarif.
“Nak balik dah?”
Laily angguk.Hari ini sehari suntuk dia di tapak projek.Terpaksa ikut Salmi bila selepas itu Salmi ada temujanji dengan pelanggan.Hampir pukul lima tadi baru balik pejabat.
“Jom pergi makan nak?”
Laily mengecilkan mata nya.
“Awak dah gaji ke nak ajak saya pergi makan?”Zarif ketawa.
“Tak pe simpanan saya ada sedikit lagi.Boleh rasanya setakat sepinggan dua makan malam.”Laily senyum.Dari gaya Zarif dia tahu Zarif bukan sebarang orang.Pasti Zarif punya kerjaya yang baik.
“Daripada ajak orang baik ajak girlfriend awak makan malam.”
“Tak sudi ke nak keluar makan malam dengan pemandu lori?”
“Saya penat sangat lah Zarif.”
Kali pertama Laily membahasakan Zarif dengan nama.Ada getaran halus dalam hati Zarif saat ini.Getaran yang tak mampu di lakukan Alisa saat berteriak nama nya atau mana-mana perempuan lain.
“Ye ke?Saya makan seorang lah malam ini.”
Laily diam seketika.Akhirnya dia mengalah.
“Ok nak makan kat mana?”
Zarif sudah tersenyum.
Sukalah tu bila Laily setuju nak keluar makan dengan dia.
“Laily nak makan kat mana?”
“Ikut lah kat mana pun.”
“em..kat rumah saya?”
“Jangan nak cari pasal encik Zarif.Nak mengarut esok-esok saja ye.Orang mengantuk gila dah ni.”
“Ha..ha…saya gurau je lah.Jom naik kereta saya.”
“Habis tu Viva ni nak letak mana?Tak kan nak datang sini balik.Esok saya nak pergi kerja naik apa?”
“Saya hantar Laily balik….esok pagi saya ambil hantar terus pergi kerja.”
“Ish boleh caya ke?”
Sebenarnya Laily takut juga.Mana lah tahu kalau-kalau Zarif ini sendikit yang jual orang tu.
“La…saya tak bawa Laily lari lah.kalau bawa lari pun ke Thailand je.”
“La apasal dekat sangat Thailand?Bawa lah pergi Jepun ke…Eropah ke…”
Zarif ketawa lagi.Ada sahaja jawapan Laily.
“Eropah pergi time honeymoon.Pergi Thailand nikah dulu.”
Merah padam muka Laily bila Zarif cakap macam tu.
Zarif pun tak tahu sejak bila dia boleh bergurau macam ini.Yang pasti sejak dia mengenali Laily.Sejak dia pergi kampung Pauh tempohari.Sejak dia duduk atas pangkin bawah pokok rambutan atau sejak dia dating berdua dengan  Laily di jeram belakang rumah mak long Kamsiah.
“Merepek je lah.Jom lah cepat.dah ngantuk dah ni.”
Dia pantas ke kereta Zarif.Sedangkan debaran di hatinya semakin kuat dengan gurauan Zarif tadi.
Masih dihafal nombor pendaftaran dan jenis kereta Zarif.Sebaik pintu dibuka terus dihenyakkan tubuhnya ke kerusi.
Best nya…”Sehari suntuk dia hanya berdiri sahaja.
Thanks ye..”
Zarif mengecilkan anak matanya memandang Laily.
“untuk apa terima kasih itu?”
“Jadi driver orang hari ini.Orang memang tak larat betul pun hari ini.”
“Oh ingat apa tadi.no problem.Jom.”Laily angguk.matanya hampir tertutup.Tapi ditahan supaya tidak tertidur dalam kereta Zarif.
“Kalau mengantuk tidur lah.Sampai nanti saya kejutkan.”
Laily geleng.
“Jangan risau saya tak buat apa-apa.”Zarif senyum gembira.Hati nya seronok sangat dapat berdua dengan Laily macam ini.
“heureux?”jawapan nya ya.Memang Zarif gembira ketika ini.

















1 comment: