Wednesday 2 October 2013

nota buat cempaka 16-20


Bab16

Cempaka pandang ke arah jalan raya yang hitam pekat.Hatinya menahan rasa marah.Hampir satu jam setengah mereka terkandas di Bukit Merah gara-gara bas rosak.Dia pandang jam dalam kesamaran lampu.Sudah hampir ke pukul sepuluh malam.Hatinya sedikit risau.
            Cempaka sampai di setesen bas medan Gopeng bila jarum jam sudah ke angka 11.15 malam dalam hujan lebat yang menggila.Hentian teksi diluar.Dia duduk dikerusi didalam stesen mencongak-congak siapa yang perlu dia telefon.
‘Nani?Mana mungkin sebab asrama dah tutup.takkan Nani boleh keluar.Lagipun nani tak ada kereta.Akhirnya dia terpaksa buat satu keputusan.
“Hello Assalamualaikum kak Zah.”
“Waalaikumusalam.Cempaka kat mana ni?”
“Er..Cempaka nak minta tolong.Boleh tak kak Zah call Luqman minta tolong ambil Cempaka kat bus stand Medan Gopeng.Bukan apa tadi bas rosak.cempaka lewat sampai kat sini.Hujan lebat susah nak dapat teksi.”
“Ya Allah Cempaka seorang ke?Ok.ok.Jangan pergi mana-mana Kak Zah call Luqman suruh ambil Cempaka sekarang.Tunggu tau.”
Cempaka resah.Betul ke tindakan dia minta tolong dengan Luqman?Tak apa ke?Luqman tak marah ke nanti?Tapi apa pilihan yang dia ada.Orang mulai lengang kat sini.Takkan dia nak tidur kat sini?Biarlah dia nak marah asal aku selamat sudah.Dia takut nak call Luqman.Sebab itu dia minta tolong kak Zah.
Setengah jam berlalu.Bayang Luqman masih belum Nampak.
‘Agaknya dia tak nak ambil aku kot.’Tapi tadi Darizah hantar mesej Luqman dalam perjalanan.Cempaka tunduk membaca majalah wanita yang baru dibeli sebentar tadi.
Tiba-tiba dia Nampak seorang lelaki yang basah sebahagian t-shirtnya dengan sekaki payung hitam berdiri dihadapannya.
“Jom.”Luqman mengangkat beg baju Cempaka.cempaka mengekori dari belakang.Sampai di tepi bangunan Luqman buka Payung.Ditariknya Cempaka dekat dengan dia.Jantung Cempaka sudah tidak menentu iramanya.Mereka melangkah dalam hujan ke arah kereta Luqman yang diparkir ditepi jalan.Luqman bukakan pintu kereta.Cempaka masuk senyap tak terkata.
Cempaka terdengar Luqman batuk.
‘Tak sihat agaknya.’
“Dah tahu perempuan balik malam-malam kenapa?Kalau jadi apa-apa semua orang susah.”Cempaka diam.Herdikan Luqman bukanlah sesuatu yang mustahil.Malah dia sudah menjangka kan dari tadi.
“Maaf menyusahkan awak.Kalau awak rasa susah saya boleh turun sekarang.”Menyesalnya kerana minta tolong dari Luqman.Kalau dia tahu Luqman nak marah-marah macam ini lebih baik dia tidur kat stesen bas sahaja.
“Ha eloklah tu.Tak tahu ke kat luar tu segala jenis manusia jahat ada?Pergilah.”Cempaka menahan rasa hati lagi.Dia rasa mahu sahaja menangis saat ini.
‘Lebih baik kat luar dari kena herdik kat dalam ni.’
“Manalah saya nak tahu bas nak rosak.”
“Next time kalau dah tahu nak balik ambillah bas awal sikit.”cempaka membuang pandangnya ke arah luar.Malas mahu bertekak dengan Luqman.
Kasihan dia asyik kena marah sahaja dengan Luqman Harith.
“Nak kemana ni?”Cempaka jadi tidak sedap hati bila Luqman menghalakan keretanya ke arah satu kawasan apartment.
“Habis takkan nak hantar balik asrama.Dah sah-sah pak guard dah tutup pagar.”
“Habis tu nak pergi mana?Kalau dah tutup pun boleh minta buka kan?”Cempaka mula gelabah.
            ‘Yelah dia bukannya kenal sangat dengan Luqman Harith ini walaupun merangkap tunangnya.Takut muka je baik perangai tak tahu lagi.
Luqman diam.Masuk kereta bawah basement.
            “Jom.”Dia keluarkan beg Cempaka dari belakang tempat duduk.Berjalan mendahului Cempaka kea rah lif.Dalam takut-takut Cempaka ikut Luqman.
“Masuk.”Mahu tidak mahu Cempaka masuk juga apartment yang terletak di tingkat 12 ini.Tiba-tiaba dia Nampak gambar Luqman sewaktu konvekesyen tergantung diruang tamu.Tahulah Cempaka ini rumah Luqman.
“Er..boleh hantar saya ke hotel mana-mana tak?”
“Nak pergi hotel pula?Saya bawa datang sini pun dah kira nasib baik tau daripada saya tinggal kat tepi pagar asrama belakang bilik mayat tu.”Cempaka geram.
‘Orang Tanya elok-elok tak boleh ke cakap elok-elok sikit.’
“Esok syif apa?”Luqman memberikan sehelai tuala kering.Cempaka balut badan dengan tuala.Segan juga bila baju nya basah kena air hujan tadi.
“Malam.”Luqman angguk.
“Sekejap.Saya bancuh kopi.”Luqman ke dapur.Cempaka tarik nafas lega.Harap-harap iman Luqman kuatlah.Bukan boleh harap sangat.Ini kalau Abdul Rahman tahu mahu Cempaka dengan Luqman kena pancung sampai mati.
Luqman kembali dengan dua cawan kopi.Cempaka hirup sedikit.
‘Ni mesti kopi 3 in 1 yang siap dah dalam peket tu.tuang air panas bancuh je.’
“Nanti tidur dalam bilik saya.Jangan risau iman saya kuat lagi.Saya tidur kat luar ni.”Cempaka hanya diam tidak menjawab.
“Saya bercakap dengan dinding ke?”Cempaka pandang Luqman akhirnya.Dia senyum sedikit.
“Saya dengar.”
“Next time kalau nak balik sini awal lah sikit.Bukan nya nak tahu apa-apa jadi kat tengah jalan.”Mata cempaka pada siaran National Geographic tapi telinga nya menagkap bebelan Luqman.
“Dengar tak?”
“Saya dengar lah.Yang awak tak habis-habis nak marah saya kenapa?Kalau saya tahu baik saya tidur je kat bus stand tu.”
“Awak ni boleh tahan juga degil nya ye?”Cempaka tak pandang luqman langsung.
“Habis tu takkan saya nak biar je awak marah saya tak bersebab.Ok saya susahkan awak.kena ambil saya malam-malam macam ni.Kalau tahu awak nak marah macam ni baik saya call doktor Mathew je.”Cempaka tahu dia dah tersalah cakap.
“Habis tu kenapa tak call Maths je.Kenapa susah-susah call kak zah suruh saya ambil?dah macam tak boleh nak call saya sendiri.”
“Ok saya salah.Saya minta maaf,.Lain kali saya tak susah kan awak lagi.”
“You know that I’m really worried about you bila kak Zah call bagitahu awak seorang diri kat stesen?”Cempaka pandang luqman.
Luqman risau kan diri nya?
Luqman pandang sekilas sebelum berlalu ke dalam bilik dan keluar semula bersama narita dan bantal.
Cempaka bangun.Dia tahu maksud Luqman.Segera dia mengusung beg pakaiannya ke dalam bilik Luqman.
Sebaik sahaja melangkah masuk ke dalam bilik matanya dijamu dengan warna hijau muda.
‘Cantik.Sejuk je mata memandang.’Cempaka duduk dibirai katil.Tiba-tiba matanya terpandang sekeping gambar berbingkai diatas meja.Gambar Luqman segak berbaju melayu disamping seorang wanita.Ya Cempaka belum begitu tua lagi untuk melupakan siapa wanita itu.Wanita yang pernah dia lihat bersama Luqman di Taiping tempohari.
‘Sedihnya bukannya gambar dia disamping Luqman tapi gambar wanita lain.Mana haknya sebagai tunang Luqman?’
‘Pedulikanlah Cempaka kalau benar kau memang tiada makna dalam hidupnya.’
Cempaka baring.Tapi sudah hampir satu jam berlalu matanya tidak mahu lelap.Tekaknya terasa haus sekali.Dia bangun.Perlahan-lahan dia membuka tombol pintu dan keluar.Dari kesamaran lampu dapur Cempaka Nampak Luqman sedang lena di sofa.
Perlahan-lahan Cempaka tuang air masak.
“Alhamdulillah.”Namun sebaik sahaja dia berpusing dia Nampak Luqman sedang berdiri memeluk tubuh betul-betul dibelakangnya.Dia kaku seketika.Kalau dia jalan juga pasti kena rempuh Luqman.
“Sorry saya dahaga.”Cempaka mengiringkan badannya melepasi Luqman.
“Mathew bagi apa hari tu?”Langkah Cempaka terhenti.Dia berpaling pada Luqman.
“Bunga.”Kenapa pula tiba-tiba Luqman bangkitkan soal bunga pagi-pagi macam ini.
“Bunga Cempaka?”Cempaka angguk.
“Kenapa?”
“Mana saya nak tahu.Dah orang nak bagi saya ambillah.”
“Mesti ada sebab kan?”
“Entah saya tak Tanya pula sebabnya.”
“Sukalah tu….”Cempaka terasa dengan sindiran Luqman.
“Kalau saya sukapun kenapa?Ada masalah dengan awak ke?”Luqman diam.Cempaka kembali berjalan ke bilik.
‘Huh…soal mengalahkan polis.Aku tak sibuk hal dia tak payahlah nak sibuk hal aku pula.”
Sekali lagi Cempaka cuba melelapkan matanya namun gagal.Tapi apa yang cempaka tidak tahu Luqman juga sedang terkebil-kebil memandang kipas kerana matanya juga sukar dilelapkan. Memikirkan tentang perangai Cempaka yang kuat melawan Luqman, terasa bahagia. Bagus juga jika Cempaka memang bergitu, riuhlah rumah tangganya dengan bebelan Cempaka setiap hari. Susah hati Luqman sekiranya Cempaka berdiam diri, tak dapat mendengar suaranya membuatkan Luqman penasaran. ‘Mathew…kau tak kan dapat Cempaka walau apa jua caranya pun, akan aku pertahankan hak aku selamanya.’


Bab 17

Nasib baik dia cuti.Kalau tak mana nak cari telekung sembahyang Subuh dekat rumah Luqman ini.cempaka keluar.Terdengar deruman air dari bilik mandi berhampiran dapur.
‘tengah mandi rupanya.’Cempaka duduk disofa.Dari tadi dia sudah bersiap.Beg pakaiannya diletakkan ditepi kaki.
Luqman keluar dengan tuala separas pinggang dan t-shirt malam tadi.
“Nak pergi mana?”
“Nak balik.”Luqman pandang jam.
“Baru 6.30 pagi.”
“Habis takkan nak tunggu sampai tengahari.Saya tak nak kahwin free kat sini.”Ternyata Luqman cuba menyembunyikan senyumannya.
“Kalau kahwin free pun kenapa?tak salahkan?Alang-alang kita pun memang dah dekat nak kahwin.Jimat sikit belanja.”Cempaka angkat muka pandang Luqman tepat-tepat.
‘Menyakitkan hati betu lah cakap dengan dia ini.
“Salah tetap salah.Malah berdua macam ni pun dah salah.Sekalipun pada awak kahwin free itu tak salah Luqman Harith tapi saya masih punya keluarga yang perlu saya jaga maruah dan harga diri mereka.Terima kasih tumpangkan saya disini dan maaf sekali lagi kerana menyusahkan awak untuk ambil saya semalam.”Cempaka bangun.dijinjingnya beg pakaian ke muka pintu.
“Tunggu Cempaka Elina.”Luqman berdiri membelakangkan Cempaka.Langkah Cempaka terkunci disitu.
“Saya akan hantarkan Cempaka.”Luqman masuk kebilik.Keluar semula beberapa ketika kemudian dengan pakaian kemas.
Luqman duduk seketika di sofa.Berhadapan dengan Cempaka.
‘Ish dia ini tadi kata nak hantar balik.Ni boleh duduk saja lagi.’
‘Luqman ini jangan lah pandang macam itu.Buat Cempaka berdebar-debar saja lah.’
“Awak tunggu apa lagi.Jom lah.”
Luqman senyum.Hati nakal nya berkata-kata.
‘Saya tak mahu Cempaka keluar dari sini.Saya nak bawa Cempaka kahwin sekarang juga.’
“Luqman!”Suara Cempaka sedikit kuat.Luqman kembali ke alam nyata.
“Apa?”
“Subhanallah..tadi kata nak hantar saya balik.Jom lah.”
“Jom.”Diangkatnya beg Cempaka dan terus mendahului Cempaka menuju ke lif.
Cempaka gagal menyembunyikan senyumannya.
Pagi mula menampakkan serinya saat kereta Luqman keluar dari basement.
“Breakfast?”Cempaka menimbang-nimbang seketika.
‘Apa salahnya kalau dia temankan Luqman makan pagi.’
“Ok.”

Mereka menikmati sarapan pagi di Mcdonalds.Cempaka ketawa tiba-tiba.
“Ketawa kenapa?Ada yang kelakar.?”Cempaka geleng.
“Habis tu?”
“Awak memang suka makan Mcdonalds?Yelah pagi breakfast dengan Mcdonalds tengahari pun makan Mcdonalds.”Luqman senyum.
“Nanti kalau dah kahwin tak lah saya telan burger lagi kan?”Matanya dikenyitkan pada Cempaka.
‘Duhai jejaka jangan diuji perasaan aku andai hati kamu jadi milik sepasang jiwa yang lain.’
Bengang dengan kata-kata Luqman, lantas Cempaka mejawab.
“Tak juga doctor Luqman, saya bekerja tak tentu masa belum tentu awak boleh makan masakan dirumah bila shift kita berbeza.Lainlah jika awak ada pilihan hati yang boleh masakan untuk awak setiap hari.”
Luqman terasa disindir, macam mana caranya lagi yang perlu dia tunjukkan supaya Cempaka tahu dia amat sayangkan Cempaka.














Bab18


Malam itu Cempaka bekerja seperti biasa.Tapi apa sahaja yang dibuat serba tak kena.Dia sendiri tidak tahu kenapa.
“Cempaka ada patient dalam wad bersalin.Pintu rahim dia dah buka dalam 5 cm.Akak nak Cempaka tunggu kat situ.”Cempaka angguk pada Norita.Dia bergegas ke dewan bersalin.
Cempaka lihat ada seorang wanita sedang menahan sakit diatas katil.
“Kak macamana?contaraction semakin kerap ke?”Tangannya diletakkan di perut wanita untuk merasai denyutan jantung bayi.
“Sakit dik.Akak rasa macam nak teran.”Cempaka memeriksa pintu rahim.
“Baru tujuh cm ni kak.Jangan teran lagi.Sabar.Selawat banyak-banyak.”Walaupun dia belum merasa sakitnya melahirkan tetapi Cempaka simpati pada ibu-ibu yang berjuang demi melahirkan seorang khalifah di bumi ini.Kerana itu Allah janjikan shahid buat mereka.
‘Subhanallah.’Cempaka selalu melafazkan syukur setiap kali seorang ibu selamat melahirkan seorang bayi.Melihat kehadiran seorang penghuni didunia maya ini memberi kepuasan pada Cempaka.
“Hai.”cempaka senyum pada Mathew.Mathew kelihatan segak malam ini.
“Macamana?”
“7 Cm doktor.Contaraction semakin kerap.”Dua orang jururawat pelatih masuk.Senyum pada Cempaka dan Mathew.
“Macamana Cempaka?”Cempaka pandang Norita dan staff nurse Anna yang juga turut sama ada disitu.
“Baru 7 cm kak.”Tugas Cempaka diambil alih oleh Norita.Cempaka ke meja hadapan bilik.
You look beautiful tonight Cempaka.”Suara Mathew perlahan tapi cukup untuk sampai ke telinga Cempaka.
Kenapa tiba-tiba itu yang Mathew ucapkan?
“Terima kasih doktor.”Cempaka cuba menarik nafas panjang.Tak tahu kenapa kata-kata Mathew mengundang debaran menggila.
“Kata-kata saya buat you resah?”sejak bila Mathew sudah berada disebelah
“doktor saya…”Ayat Cempaka terhenti bila Lukman dan Syamsul menghampiri.Mata Luqman tajam memandang Cempaka.Pandangannya silih berganti pada Mathew.
‘Duhai mata jangan kau sampaikan fitnah itu kepada hati.’Cempaka faham pandangan Luqman.
‘Luqman aku bukanlah seperti yang kamu fikirkan.’
“Em..mana ada staff nurse Cempaka ada sahaja doktor Mathew ye.”Mathew tersenyum pada Syamsul.
“Pandai you cari peluang Math..”Cempaka cepat-cepat meminta diri dari situ.Berada ditengah-tengah antara Mathew dan Luqman menyesakkan dadanya yang kian hilang deruan nafasnya.
‘Duhai hati berhentilah berlari.’
‘Duhai jiwa pergilah resahmu.’


“Kenapa Cempaka menjadi orang islam?”Cempaka terkedu dengan soalan yang tidak pernah dia duga keluar dari mulut Mathew.Menerima pelawaan Mathew untuk makan malam bukan satu keputusan yang mudah.Berkali-kali Cempaka berfikir dan akhirnya dia mengalah pada permintaan Mathew.
“Kenapa saya jadi orang islam?”Mathew angguk.
“Saya menjadi muslim bukan kerana ibu bapa dan keturunan saya beragama islam.Tapi saya menjadi islam kerana islam itu sendiri.”
“Meaning?”
“Islam itu agama yang indah.Cukup segala-gala yang kita perlukan.Islam itu satu cara hidup.”
“Bermakna agama lain tak elok?”Cempaka diam.Dia bukanlah orang yang bagus untuk berdebat tentang agama.Tapi tak salah berkongsi apa yang dia tahu.
“Islam tidak pernah mengajar umatnya memandang rendah pada agama lain.Doktor sendiri kenapa memilih kristian?”
“Sebab ibu bapa saya kristian.Sebab saya percaya pada Jesus Christ.Dan kepercayaan itulah yang dititipkan pada saya since I was young.”
“Sejauh mana kepercayaan doktor pada Jesus?”
“Mungkin sejauh kepercayaan Cempaka pada Nabi Muhammad.”
“Muhammad adalah rasul yang Allah utuskan melalui perantaraan Jibril untuk menjadi pemimpin kepada umat manusia.Nabi Muhammad bukan Tuhan.Tapi baginda hanya utusan dari Tuhan.”
“Jadi siapa yang Cempaka sembah?”
“Saya sembah Tuhan saya.Allah swt.Bukan nabi Muhammad.He’s a messenger yang menyampaikan wahyu dari Allah untuk sekelian manusia.”
“Cempaka percaya pada Allah?”Cempaka angguk.
“Setiap manusia yang beriman wajib percaya adanya Allah swt.sebab itu dalam islam ada rukun iman dan rukun islam.Hidup berpandukan rukun-rukun inilah.”
“Rukun iman?rukun islam?Whats that?”
“Rukun atau peraturan yang wajib bagi umat islam.”Jawab Cempaka.
“I percaya pada Jesus.Kerana itu yang my parents didik sejak I kecil lagi.Percaya kepada trinity.Percaya bahawa Jesus adalah Tuhan selepas Tuhan bapa.”
“Setiap orang ada kepercayaan masing-masing.Untuk bercakap soal agama dengan lebih mendalam saya bukanlah orangnya.Ilmu yang ada pada saya hanya sezarah sahaja doktor.”Mathew senyum.
“Cempaka different dengan perempuan-perempuan yang saya pernah jumpa sebelum ini.”
“Maksud doktor?”
“Susah nak cakap.Just I know what I said.”
“Saya sama je doktor.Tak ada beza apapun.”
“Kalau saya katakan I fall in love dengan Cempaka.Bagaimana?”Cempaka tersentak.soalan yang tidak pernah diduga akan keluar dari mulut Mathew.
“Doktor Mathew dengan saya jauhnya bagai langit dan bumi.”
Perlukah dia berterus terang status dirinya yang sebenar?Mathew hanya pandang wajah Cempaka tanpa memberi apa-apa jawapan.Dan pandangan itu membuatkan Cempaka terus tunduk membisu seribu kata.



Pulang dari makan bersama Mathew,rupanya ada tetamu yang sedang menunggu Cempaka di asrama.
“Luqman?Buat apa kat sini?”Luqman Nampak kah dia turun dari kereta Mathew sebentar tadi.
“Cempaka Elina!”Namanya dipanggil tiba-tiba.Luqman berjalan menghampirinya.Luqman duduk dikerusi batu berhadapan dengan asrama jururawat.
“Duduk sini sekejap.”Cempaka akur.Duduk disebelah Luqman.Kedua-duanya hanya membisu.
“Keluar dengan Math?”Cempaka angguk.
“Its dark here and I cant see your action.”Cempaka mengerti.
“Ha.Keluar dengan doktor Mathew.Pergi makan malam.”
“Cempaka Elina.Just 5 or 6 months only you’ll be my wife.And I become your husband.”Cempaka tersentak.Kenapa tiba-tiba ye Luqman membicarakan soal perkahwinan mereka.Sedangkan selama ini Cempaka tertunggu-tunggu untuk Luqman cakapkan hal ini.Mungkin malam ini Luqman nak bagitahu yang mereka berdua sebenarnya tidak sepadan dan dia bukanlah gadis yang Luqman cari.Atau Luqman nak bagitahu yang hatinya sudah dimiliki?
“You don’t want to say anything about that?”
“Nak cakap apa?Macam awak cakaplah lagi lima enam bulan saya akan jadi isteri awak kan?”
“Awak dah bersedia?”Cempaka melepaskan satu keluhan.
“kenapa awak mengeluh Cempaka?Atau hati awak bukan pada saya?”
“Apa maksud awak Luqman?”
“Well…mana saya tahu kalau-kalau Mathew berada diantara saya dan awak?”Cempaka memusingkan wajahnya mengadap Luqman.
“Apa maksud awak Mathew ada antara saya dan awak?Kenapa awak tak cakap je ada gadis lain dalam hati awak?Kenapa nak libatkan Mathew?”Kedengaran ketawa kecil dari Luqman.
“Ini bukan perkara yang awak boleh ketawakan.Ini bukan joke Luqman.Ini soal hidup awak.Soal masa depan saya.”
“Apa perasaan awak pada saya Cempaka Elina?”Suara Luqman mengendur.
“Entah saya tak tahu dan tak ada jawapan.”Luqman bergerak sedikit.Tubuhnya dipusingkan mengadap Cempaka.
“Kenapa awak tak tahu sedangkan saya tunang awak.Bakal suami awak Cempaka?Kalau awak tak tahu bagaimana perasaan awak sekarang macamana awak nak kahwin dengan saya?Bagaimana awak nak hiudup berdua dengan saya?”
“Habis tu macamana pula perasaan awak pada saya doktor Luqman Harith?”Luqman pandang Cempaka dalam kesamaran malam.
“Sebagaimana yang awak mahu.”Senangnya jawapan Luqman.Cempaka ketawa sinis.
“Jadi kalau saya mahu awak sayangkan saya..then awak akan sayang kan saya.Dan kalau saya mahu awak membenci saya awak akan benci saya.Begitu?”Luqman ketawa kecil.Sekali lagi.
“Habis awak nak yang macamana?”
“Baiklah Luqman.suka hati awaklah nak berperasaan macamana pun pada saya.”Cempaka bangun.Niatnya mahu kembali ke bilik.Tapi secepat itu juga tangannya dipegang Luqman.
Jantung Cempaka kembali berdegup kencang.Berlari seperti berkilometer jauhnya.
Dia pandang Luqman.Segera Luqman melepaskan pegangannya.
“Sorry.Tapi perbincangan kita belum selesai.”
“Apa lagi yang nak dibincangkan.”Cempaka kembali duduk.
“Semuanya dah jelas.Perasaan saya..perasaan awak.Tak ada apa yang kita nak bincangkan lagi.”
Tekan Cempaka.
“Cempaka sayang kan saya.?”Semakin laju degupan jantung Cempaka bila Luqman mengajukan soalan sebegitu.
‘Aduh romantisnya kalaulah dia juga punya perasaan pada aku?’
“Biarlah masa saja yang tentukan.Dah malam Luqman.Pak Guard tu pun asyik tengok je dari tadi.Saya masuk dulu.Untuk pertanyaan-pertanyaan awak tadi saya memang tak ada jawapannya sekarang.”
Cempaka terus melangkah masuk meninggalkan Luqman yang masih ditemani bulan bintang dan kegepalan malam.



















Bab19

“Huh..muka cantik tapi perangai….”Langkah Cempaka terhenti.Dia pandang Marlia yang duduk bersama Norita.Kedua-duanya sedang memandang ke arah Cempaka.Cempaka tahu dia orang yang Marlia maksudkan.
“Apa maksud kak Marlia?”
“Jangan nak buat-buat tak tahu.”
“Marlia.”Kak Norita memberi teguran.
“Biar kak.Biar dia tahu sikit.Baru kerja kat sini tapi gatalnya bukan main.”
“Kak Marlia cakap apa ni?”Cempaka hampir hilang sabar.
“Jangan ingat orang tak tahu.Keluar dengan doktor Mathew kemudian dating pula dengan doktor Luqman.Dah macam perempuan…”
“Perempuan apa kak?Perempuan tepi jalan?Itu yang kak Marlia nak cakap?”Cempaka menahan sabar.
“Huh..faham-faham sendirilah.”
“Sabar Cempaka…Betul ke apa orang cerita Cempaka pikat dua-dua doktor tu?”Norita berdiplomasi.
‘Orang cerita atau marlia saja yang bercerita?’
“Kak kalau saya pikat diorang,diorang nak ke dengan saya?Saya ni staff nurse je kak.Diorang tu doktor.Lebih baik diorang pikat staff nurse yang lebih cantik dari saya macam kak Marlia ni.”Mahu sahaja dia bagitahu siapa dia dengan Luqman.tapi tak terluah.
“Habis tu yang kau keluar dengan doktor Mathew tu?”
“Doktor Mathew ajak saya keluar.Dah berkali-kali.Tak salah rasanya sebagai rakan sekerja saya dengan doktor Mathew hanya keluar makan.Itupun sekali sahaja.Dan tak ada pun dalam undang-undang hospital jururawat tak boleh keluar makan dengan doktor.”
“Doktor Luqman?kau ingat aku tak Nampak kau berdua dengan doktor Luqman semalam?”
“Kak Marlia antara saya dengan doktor Luqman itu urusan peribadi saya.Selagi saya tak masukkan dalam urusan kerja saya saya rasa tak ada masalahkan?”
“Tak ada masalah?Masalahnya orang macam kau ni lah yang merosakkan nama baik kami semua.”
“Marlia…”
“Apa yang saya buat?Ok lah kalau kak marlia cemburukan saya apa kata kalau kak marlia sahaja yang pikat kedua doktor tu.”
“Kau cabar aku?”
“Bukan cabar kak.Tapi saya dah tak kuasa bila kak marlia asyik tuduh saya yang bukan-bukan.”
“Hei…aku bukan macam kau tahu.Ambil kesempatan.Pikat doktor-doktor kat sini.Nak kerja tu buatlah cara nak kerja.Tapi kalau nak menggatal sini bukan tempatnya.”
‘Astaghfirullahalazim..”Cempaka cuba menahan sabar.Marlia terus ke wad sebelah.
“Apa salah saya kak?”Norita simpati.
“Sudahlah Cempaka.Biarlah Marlia tu memang macam tu.”
“Bukan saya yang call doktor Mathew ajak keluar.Saya tak pernah pun bagi nombor telefon saya kat dia.Dia yang beria-ia ajak saya keluar.Pasal doktor Luqman,sayapun tak tahu dia datang asrama nak jumpa saya kak.”Setitis airmata Cempaka mengalir.
“Sudahlah.Biarlah apa orang nak kata.Yang penting Cempaka tahu apa Cempaka buat.”
“Saya tak nak orang pandang saya murah sangat kak.Saya baru kerja kat sini.Perjalanan saya baru saja lagi.Sampai hati diorang kak.”
“Marlia seorang je.Yang lain tu tak ada pun.”Norita menggosok-gosok belakang Cempaka memujuk.Cempaka tunduk.Mengesat airmata yang mudah benar tumpahnya.
“Ada filem sedih ke kat sini?”Tiba-tiba suara dihadapan kaunter membuatkan Cempaka dan Norita mendongak.Luqman sedang berdiri dengan rekod pesakit ditangan.Cempaka cepat-cepat kesat airmatanya.
“Tak ada apa-apa doktor.Hal orang perempuan je.”
“Em..kak Norita,ni ada kes baru.Tempatkan patient kat katil dulu.Nanti saya tengok.”Norita ambil rekod dari tangan Luqman.Seorang wanita berdiri disebelah Luqman dibawanya ke wad.
Cempaka jadi tak tentu arah bila Luqman mengambil tempat Norita disebelahnya.
“You look sad.Anything nak cerita dengan saya?”Luqman terus memeriksa rekod pesakit.
“Tak ada apa-apa.Saya ok je.”
Kerja Luqman terhenti.Dia pandang Cempaka Elina.Berpeluk tubuh.
“Kenapa susah sangat ke nak bagitahu saya apa yang ada dalam hati awak cik Cempaka Elina?”
“Saya ok kalau itu yang doktor nak tahu.”
“Doktor?Mana pergi Luqman yang  Cempaka panggil saya semalam?”
“Kat sini hospital doktor.You’re doktor.So memang saya kena panggil doktor kan?”
‘Nak panggil Luqman?Cempaka sudah malas nak kena fitnah lagi walaupun mereka tak tahu apa sebenarnya.’
“Bukan tunang Cempaka?”
“Doktor nak saya buat apa?Panggil doktor Luqman je?Dan undang lagi fitnah pada saya?”
“Fitnah?Maksud Cempaka?Oh..sebab tu Cempaka menangis?Then kenapa tak bagitahu je semua orang Cempaka tunang saya?habis cerita.”Cempaka diam.
‘Senangnya lelaki ini bercakap.Kalau dia bagitahu Luqman tunangnya tiba-tiba Luqman kata bukan.Macamana?Ini soal maruah dia.’
“Kenapa doktor je yang tak bagitahu?”Sengaja Cempaka menduga.Luqman pandang Cempaka dalam-dalam.Tapi pandangan tajam Luqman menusuk terus ke jiwa Cempaka.Terasa mahu rebah disaat itu juga.
“Rasanya mulai detik ini saya perlu lebih mengenali siapa Cempaka Elina.”Cempaka pandang Luqman.entah kenapa airmatanya mengalir tiba-tiba.
“Kenapa menangis?”Cempaka geleng.Ditundukkan wajahnya memandang lantai.
“Ehem..”Luqman kembali ke kedudukan asalnya bila Marlia sudah terpacak didepan kaunter.Cempaka cepat-cepat bangun terus menuju ke wad dua.
“Doktor dah makan?”Luqman hanya mengangguk pada Marlia.Seketika kemudian Syamsul datang menyertai mereka.
Dan tanpa sesiapa menyedari Luqman dan Cempaka berbalas pandangan melaui cermin.













Bab20


Zubaidah perasan bila dilihatnya Luqman seakan-akan tercari-cari seseorang.Dia tahu Luqman cari Cempaka.
‘Dah rindu lah tu.’
“Kak Zubaidah Staff nurse Cempaka tak datang ke?”Zubaidah dan Luqman sama-sama memandang ke arah Mathew.Ada riak tidak senang di wajah Luqman dengan pertanyaan Mathew.
“Staff nurse Cempaka EL.Dia balik penang.”
“Kenapa?”Serentak pertanyaan itu datang dari kedua-dua doktor dihadapan Zubaidah.Zubaidah sedikit terkejut.
Betul lah dua-dua doktor ini angau dengan Cempaka Elina.Zubaidah sudah senyum-senyum.
“Bapa dia accident.Sister Ani cakap kat hospital sekarang.”
“Oh my God.Man boleh you replaced I on call tak hari ini?”
“You kenapa?”Luqman mula jengkel.
‘Nak pergi Penang lah tu.Maths…yang accident tu bakal mertua aku.Aku lah yang kena pergi.’
“I nak pergi Penang.”
“You nak tengok Cempaka or her father?”
“Both.Boleh tak?”
“Sorry Math.I betul-betul ada hal.”Luqman cuba berlagak selamba walaupun hatinya menyumpah Mathew.
“Tak pelah.”
“Sorry math.”Luqman terus keluar.


            “Abah macamana mak?”Cempaka tiba bersama Haikal tengahari itu di wad B2 Hospital besar Pulau Pinang.Wajah sugul Salmah menyambut kedatangan mereka.Turut ada disitu seorang bapa saudara Cempaka dan adik Cempaka yang baru lepas SPM.
“Doktor kata abah tak sedar lagi.Cuma keadaan abah dah stabil sikit.”
“Macamana boleh kena mak?”Giliran Haikal bertanya.
“Tak tau lah.Tapi memang pagi tadi dia mengadu sakit kepala.Semalam pi check darah tinggi dia naik.Mak dah cakap tak payah pergi Kebun sayur.Abah degil.Nak pi juga.Tengok-tengok terbabas masuk parit besar kat kebun sayur Ali.”
Lemah jantung Salmah bila dikhabar kan suami nya kemalangan dan sudah dibawa ke hospital.
“Sabarlah mak.Kita doa abah tak apa-apa.”Cempaka cuba menenangkan salmah.Mereka bergilir-gilir masuk ke dalam wad melihat keadaan Abdul Rahman.Cempaka menarik nafas lega bila doktor mengkhabarkan sudah ada perkembangan positif.
Sedih nya dia tengok keadaan abah.Dulu dia rapat dengan abah.Tetapi selepas kes tunang tak jadi dia macam takut-takut jumpa abah.
‘Abah..maaf kan Kak Yang ye.Kak Yang banyak buat salah dan dosa dengan abah.’

Hampir terlepas cawan kertas di tangan Cempaka bila dia kembali dihadapan wad selepas membeli kopi.Luqman sedang berbual dengan Haikal.
‘Bila pula dia ini ada kat sini?’
‘Aku tak salah tengok ke ni?’
“Ha Kak Yang.Luqman sampai dah ni.”Cempaka pandang Luqman tanpa suara.Diserahkan cawan berisi kopi kepada ibunya.
Luqman seakan tidak memperdulikan Cempaka.Terus berbual dengan Haikal.Bagai Cempaka tak wujud pun di sini.
‘Kalau dah memang sombong tak payah nak tunjuk baik kat sini.’
‘Siapa yang cakap aku kat sini?’Cempaka duduk disebelah Salmah.
“Mak nak balik dulu tak?Kalau nak balik along hantar.Kak yang boleh tunggu abah sat?Sat gi abang mai kita tukar pula?”Cempaka angguk.
“Mak baliklah.Kak Yang tunggu abah.”
“Tak pe ke?”Cempaka angguk.Meyakinkan Salmah untuk balik berehat.
“Luqman nak pi rumah mak cik?”Luqman tersenyum menghampiri Salmah.
“Tak pe mak cik.Lagipun sekejap lagi saya nak jumpa dengan doktor kat sini.Tanya macamana keadaan pak cik.”Salmah angguk.Senang dengan keprihatinan bakal menantu.
“Kak Yang nak apa-apa tak?Sat gi along bawa.”
“Tak ada apa kot.Along balik lah rehat dulu.Kak yang tak pe kat sini.”Haikal angguk membawa Salmah dan yang lain pulang dahulu pulang ke Teluk kumbar.
Hilangnya kelibat mereka,Luqman duduk diatas kerusi disebelah Cempaka.Menyandar di kerusi.Cempaka bangun tiba-tiba.Ke ruang bawah sebelum kembali dengan secawan kopi.Dihulurkan pada Luqman.Luqman memandangnya seketika sebelum mengambilnya dari tangan Cempaka.Ada senyuman di bibir Luqman harith.
“Macamana boleh datang sini?”
“Kenapa?Tengah tunggu kedatangan orang lain ke?”
‘Baik tak payah Tanya.Menyakitkan hati je.Cempaka terus diam.’
“Saya solat jap.”Telefon bimbit dan kunci kereta diletakkan disebelah kerusi Cempaka.Cempaka faham kalau dia kena jaga barang Luqman.
Lima minit berlalu selepas Luqman pergi telefon bimbit Luqman berbunyi.Cempaka tengok.
Mesej diterima from Dyja.
Tertanya-tanya siapa Dyja tanpa sedar Cempaka tertekan butang read.
Abang dah sampai penang ke?nanti nak jumpa call dyja dulu ye.
‘Dyja?Siapa Dyja?Gadis hari itu kah?’Perasaan Cempaka mula bercelaru.
Telefon bimbit Luqman diletakkan semula di kerusi sebelah.Luqman selesai solat.Kembali duduk disebalah Cempaka.
“Balik Ipoh hari ni ke?”Cempaka memecahkan kesunyian diantara mereka berdua.
“Kenapa tak suka saya kat sini?”Cempaka geleng.Tak tahu kenapa hatinya sedikit berbunga bila Luqman di sini.
“Ada Mathew call?”Cempaka angguk.
Memang sewaktu perjalanan kemari tadi Mathew menelefonnya sekadar meluah rasa simpati diatas apa yang terjadi pada Abdul Rahman.
“Saya tengok abah sekejap.”Cempaka bengun.Namun entah macamana kasutnya tergelincir.Cempaka hampir jatuh sebelum tangannya dipegang Luqman.
“Hati-hati.”Wajahnya hampir sekali dengan Luqman Harith.Hatinya berirama kencang.
“Thanks…”Hampir tak terucap perkataan dari mulut Cempaka.Perlahan-lahan tangan Cempaka dilepaskan.Cempaka cepat-cepat masuk ke dalam wad.Dan Luqman sedang tersenyum di kerusi.











8 comments: